شباهتهاى زكات و نماز در قرآن‏

1 - زكات همانند نماز، سیره پیامبران و اوصیاء الهى بوده است؛(44)

2 - زكات همانند نماز، در همه ادیان وجود داشته است؛(45)

3 - زكات همانند نماز، سبب آمرزش گناهان است؛(46)

4 - زكات همانند نماز، در پى دارنده اجر عظیم عندالله است؛(47)

5 - زكات همانند نماز، از نشانه‏هاى اهل یقین است؛(48)

6....

ادامه متن در ادامه مطلب ...
 

 




شباهتهاى زكات و نماز در قرآن‏

1 - زكات همانند نماز، سیره پیامبران و اوصیاء الهى بوده است؛(44)

2 - زكات همانند نماز، در همه ادیان وجود داشته است؛(45)

3 - زكات همانند نماز، سبب آمرزش گناهان است؛(46)

4 - زكات همانند نماز، در پى دارنده اجر عظیم عندالله است؛(47)

5 - زكات همانند نماز، از نشانه‏هاى اهل یقین است؛(48)

6 - زكات همانند نماز، از نشانه‏هاى مؤمنان راستین و سبب رستگارى است؛(49)

7 - زكات همانند نماز، شرط برادرى و اخوّت دینى است.(50)

 

شباهتهاى زكات و نماز در روایات‏

1 - زكات همانند نماز، از اركان دین اسلام است. حضرت امام باقرعلیه السلام‏فرمود:

«بُنىَ الاسلامُ على خمسة اشیاء؛ على الصّلاة و الزكوة و الحجّ و الصوم و الولایة»(51)

«اسلام بر پنج پایه استوار شده است؛ بر نماز و زكات و حج و روزه و ولایت.»

2 - زكات همانند نماز، موجب آمرزش گناهان است. پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله‏فرمود:

«الزّكوة تُذهبُ الذنوب»(52)

«زكات گناهان را از بین مى‏برد.»

امیر مؤمنان على‏علیه السلام‏در نهج البلاغه درباره نماز فرمود:

«انّها لَتَحَتُّ الذنوب حتّ الورق»(53)

«نماز گناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو مى‏ریزد.»

3 - ترك زكات همانند ترك نماز، موجب كفر است. پیامبر گرامى اسلام‏صلى الله علیه وآله‏فرمود:

«والّذى نفس محمّد بیده ما خان الله احد شیئاً من زكاة ماله الا مشرك بالله»(54)

«قسم به كسى كه جان محمد به دست اوست هیچ كس در چیزى از زكات مالش به خداوند خیانت نكرد مگر مشرك به خدا.»

نیز فرمود:

«بین العبد و بین الكفر ترك الصلاة»(55)

«فاصله بین بنده و كفر، ترك نماز است.»

4 - زكات همانند نماز، پالایش و پاكى روح را در پى دارد. در روایتى زیبا از حضرت زهراعلیها السلام‏آمده است:

«فَجَعَلَ الایمانَ تطهیراً لكم مِنَ الشّرك و الصلاة تنزیهاً من الكبر و الزكوة تزكیة للنفس و نماء فى الرّزق»(56)

«پس خداوند ایمان را براى پاك شدن شما از شرك و نماز را براى دور شدن شما از تكبر و زكات را براى پاكیزگى روح و افزایش رزق قرار داد.»

5 - ترك زكات همچون ترك نماز، در پى دارنده سوء عاقبت است. امام صادق‏علیه السلام‏فرمود:

«مَن مَنَعَ قیراطاً مِن الزّكوة فَلیَمُت ان شاء یهودیّاً أو نصرانیاً»(57)

«هر كس كه به اندازه یك قیراط [تقریباً هم وزن 4 عدد جو] زكات مالش را ندهد پس باید [بر دینى غیر از اسلام‏] بمیرد خواه [بر دین‏] یهود یا نصارا.»

در روایتى درباره نماز از پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله‏آمده است:

«مَن تَرَكَ صلوة لا یَرجوُ ثوابها و لا یخافُ عقابها فلا ابالى أیموتُ یهودیاً أو نصرانیاً أو مجوسیّاً»

«كسى كه نماز را ترك كند در حالى كه نه امید به پاداش آن دارد و نه از عذاب آن مى‏ترسد براى من اهمیت ندارد كه او یهودى بمیرد یا نصرانى یا مجوسى.»

6 - زكات همانند نماز، در ناامید كردن و نابودى شیطان مؤثر است. در روایتى از پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله‏آمده است:

«الصّلاةُ تَسوِدُّ وجهَ الشیطان و الصّدقةُ تكسرُ ظَهرَه»

«نماز، شیطان را رو سیاه مى‏كند و صدقه كمر او را مى‏شكند.»

با توجه به این كه یكى از مصادیق بارز صدقه، زكات است نقش زكات در نابودى و به عجز درآوردن شیطان در این روایت آشكار است.

 

 

 

منابع:http://tasbeh.mihanblog.com/

43) ر.ك: تفسیر نمونه، ج 20، ص 217.

44) ر.ك: سوره مائده (5) آیه 55 ؛ سوره بیّنه (98) آیه 5.

45) ر.ك: سوره انبیاء (21) آیه 73.

46) ر.ك: سوره مائده (5) آیه 12.

47) ر.ك: سوره بقره (2) آیات 110 و 277 ؛ سوره نساء (4) آیه 162.

48) ر.ك: سوره لقمان (31) آیه 4.

49) ر.ك: سوره مؤمنون (23) آیه 1 - 4.

50) ر.ك: سوره توبه (9) آیات 11 و 71.

51) بحارالانوار، ج 82، ص 234.

52) بحارالانوار، ج 68، ص 332.

53) نهج‏البلاغه، خطبه 199.

54) بحارالانوار، ج 96، ص 29.

55) بحارالانوار، ج 82، ص 202.

56) الاحتجاج، ج 1، ص 134.

57) فروع كافى، ج 3، ص 505.






برچسب ها :
حدیث ,  حدیث نماز ,  احادیث نماز ,  حدیث در مورد نماز ,  نماز ,  پوستر نماز ,  پیوند زکات و نماز , 

موضوع :
حدیث نماز ,